About Me

PCPR

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Goleniowie

  • ul. Pocztowa 43 72-100 Goleniów
  • Tel. 91 407-22-41; Fax 91 418-38-60
  • e-mail: sekretariat@pcpr-goleniow.pl
  • Identyfikator w ePUAP: pcprgoleniow
  • NIP: 856-158-02-52 | Regon: 811768934

Zespół ds. Pieczy Zastępczej

  • prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
  • kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej,
  • organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
  • zapewnienie badań psychologicznych kandydatom do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz rodzinom zastępczym  i osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka,
  • organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo- wychowawczej typu rodzinnego,
  • zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby,
  • zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych,
  • organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy  wolontariuszy,
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z powiatowym centrum pomocy rodzinnie, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi,
  • prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
  • zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy  zastępczej,
  • prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wpieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą,
  • przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analiz dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
  • zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego,
  • przedstawianie Staroście i Radzie Powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy,
  • zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
  • organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza, albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki,  w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku,
  • wprowadzanie danych do rejestru, ich aktualizacja i usuwanie.

Zespół ds. Organizacyjnych, Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Świadczeń:

  • realizacja zadań z zakresu rehabilitacji społecznej tj. m.in. udzielanie dofinansowań: do uczestnictwa osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób z niepełnosprawnościami,
  • realizacja programów Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi fundacjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
  • umieszczanie kobiet przewlekle psychicznie chorych i mężczyzn psychiczne chorych lub niepełnosprawnych intelektualnie w Domu Pomocy Społecznej w Nowogardzie.
  • przyznawanie świadczeń dla rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka na rzecz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
  • objęcie wsparciem i pomocą finansową wychowanków usamodzielnianych z pieczy zastępczej i ustawy o pomocy społecznej,
  • kierowanie dzieci do instytucjonalnej pieczy zastępczej
  • prowadzenie odpłatności rodziców za pobyt dzieci w pieczy zastępczej.

Zespół ds. Finansowych

  • opracowywanie projektu planu finansowego PCPR,
  • nadzór nad realizacją planu finansowego PCPR,
  • terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej PCPR zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • prowadzenie sprawozdawczości oraz ocena realizacji wykorzystywania środków,
  • realizacja wydatków osobowych PCPR oraz prowadzenie dokumentacji płacowej w tym zakresie,
  • przygotowanie zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji,
  • kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstawaniem zobowiązań finansowych PCPR,
  • obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  • rozliczanie i obsługa programów/projektów realizowanych przez PCPR.

Punkt  Interwencji  Kryzysowej i Poradnictwa Specjalistycznego 

  • koordynacja działań związanych z interwencją kryzysową – w tym – pomoc dla osób znajdujących się w sytuacji  kryzysowej,
  • kierowanie zainteresowanych do odpowiednich placówek, 
  • udzielanie specjalistycznego wsparcia: 
    • prawnego – poradnictwo w zakresie spraw rodzinnych i opiekuńczych,
    • psychologicznego – wsparcie w sytuacjach kryzysowych,
    • terapeuty rodzinnego – rozwiązywanie konfliktów partnerskich,
    • mediatora
  • pomoc w pokonywaniu trudności formalnych (redagowanie pism urzędowych, pozwów, wniosków, itd.)
  • realizacja programów korekcyjno – edukacyjnych, skierowanych do osób stosujących przemoc domową. 
  • realizacja programów psychologiczno – terapeutycznych, skierowanych dla osób stosujących przemoc w domową.